Subtraction: 3-digit Numbers
これは、私の書いた板書です。7が日本と違います。
水曜日に行っている、St.Jeanne d’Aarc schoolの3年生のクラスで授業をすることができました。授業をするかもしれないなと準備はしてきていたのでよかったです。
ビスラマ語で説明するけれども、うまく説明できないところもあるとかもしれないから、分からなかったら質問したり、言い直したりして教えてねと伝えました。
内容は先週に引き続き3けたの数のひき算です。この単元は日本でも気合いを入れて教えないと、わからない子供が出てきてしまう重要単元です。
日本で、子供たちに教えるように、黒板に、一の位、十の位、百の位の部屋に分けて説明しました。たとえば、402-175。
一の位から計算すると、2-5ってできないけど、どうしたらよい?と投げかけます。十の位から使いたいけど、十の部屋も0だね。だから、百の部屋から考えていこう。というような感じです。
ちなみに、子供たちにフランス語の一の位、十の位、百の位を教えてもらいました。
Unity, Dix, Centと言うそうです。英語だと、Ones, Tens, Hundredsです。
なので、板書はU,D,Cと頭文字を使っています。
子供達は、説明を理解してくれたようで、説明した後、ある女の子が拍手をし始めて、その後、自然とみんなが拍手をしてくれました。本当に嬉しかったです。
プリントを2枚用意していきました。やはり計算できるようになるには、練習が必要だと思っています。授業を見ていて、問題数が少ないと感じるときもあるので、先生に提示できるようにしておく必要があるかなと思います。
解き終わった子供に、はなまる💮とExcellentと書いてあげると笑顔で喜んでいました。
バヌアツで、はなまる💮は見たことがなかったのですが、書いてあげると子供は喜びます。
そして、ある担任の先生は、はなまる💮をまねて書いてくれています。
問題を解いている子供達
I could teach 3rd grade students of St.Janne d’Arc school. It was good for me to prepare materials. I told them: I explain in Bislama, if you cannot understand, please ask me.
The content is Subtraction: 3-digit Numbers. The unit is very important because some children will be not able to understand if teachers don’t engage to teach details also in Japan. Like Japan, I explained through division room of Ones, Tens, Hundreds.
For example, 402-175.
I asked them: If you try to calculate from room Ones, you cannot take 2 from5. How do you calculate it? We want to use number from room Tens, but there is no number in room Tens. So let’s think from room Hundreds.
By the way, I was taught Ones, Tens, Hundreds in French by children.
They said Unity, Duex, Cent. So I used initial letter U,D,C on the black board.
Children could understand my explanation. After I finished to explain it, a girl gave me a clap, then everyone gave me a clap naturally. I was very glad.
I prepared 2 handouts. I think it is necessary for children to practice calculation. I sometimes feel questions few, so I have to suggest them.
After children finished to solve quizzes, I wrote flower circle and Excellent, then children were very happy smiley. I have never looked flower circle in Vanuatu, but children are glad if I write it. Then a teacher writes flower circle like me.
壁のキリストにお祈りをしてから帰ります。